Ahad, 6 Disember 2009

Sebatang Pensel

PENSEL

Seorang penulis Indonesia telah menulis sebuah buku yang bertajuk Pandangan Melingkar' atau dalam bahasa arabnya disebut 'mulahazah'. Yang dimaksudkan dengan pandangan melingkar adalah memandang sesuatu dari pelbagai sudut yg berlainan. Dengan kata lain, di sebalik setiap benda yang dicipta oleh Allah, ada pengajaran2 atau maksud yang boleh kita ambil darinya.

Contohnya, mari kita melihat kepada pensel yang selalu kita gunakan untuk menulis. Dapatkah anda meng'extract' pengajaran2 yang boleh diambil dari sebatang pensel?

1. Sebatang pensel jadi berguna kepada manusia kerana rod graphite yg ada di dalamnya dapat digunakan untuk menulis.

: Begitulah juga manusia, jika tiada ruh di dalam tubuhnya, nescaya manusia itu hanya segumpal tanah yg kaku, ia jadi bernilai hanya kerana ruh yg ada di dalam tubuh itu.

2. Sebatang pensel yg tajam itu lebih baik dari sebatang pensel yg tumpul.

: Meskipun ruh telah menjadikan manusia itu hidup, tetapi ruh individu yg beriman lebih dikasihi oleh Allah dan lebih tinggi nilainya berbanding ruh yang tidak beriman.

3. Pensel yg tajam sekalipun jika diguna lama, akan menjadi tumpul. Tetapi berita baiknya, ia masih boleh diasah menjadi tajam semula.

: Iman di hati manusia naik dan turun, tetapi meskipun ia turun, ia masih boleh ditambah dengan menghadiri majlis2 ilmu, mengkhusyukkan solat dll sehingga ia tajam kembali.

4. Kesilapan yg dilakukan ketika menulis dgn pensel boleh di padam.

: Manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan, kerana manusia diciptakan oleh Allah sebagai makhluk yg lemah. Tetapi utk setiap kesilapan itu, pintuTaubat Allah sentiasa terbuka kecuali ketika hampir datangnya maut.

5. Sebatang pensel yg selalu digunakan, lambat laun akan menjadi pendek,dan akhirnya akan dibuang kerana tidak dapat lagi digunakan.

: Setiap saat manusia semakin hampir kepada maut di mana ruhnya akan diangkat utk perjalanan seterusnya.

6. Pensel yg masih panjang lebih sedap digunakan untuk menulis berbanding pensel yg pendek. Zaman muda adalah zaman emas manusia.

: Di zaman ni manusia boleh menggunakan sepenuh tenaganya, dengan pilihan mereka sendiri sama
ada untuk berbuat baik atau sebaliknya dll.

So cuba perhatikan, berapa banyak pelajaran yg dapat di ambil dari sebatang pensel. Caranya hanyalah dengan looking at things from different angles…

Pengikut

Template by : kendhin x-template.blogspot.com