Ahad, 6 Disember 2009

Bila Al-Quran mula berbicara

BILA AL-QURAN MULA BERBICARA

>Waktu engkau masih kanak-kanak....
>Kau laksana kawan sejatiku
>Dengan wudu'
>Aku kau sentuh dalam keadaan suci
>Aku kau pegang
>Aku kau junjung dan kau pelajari
>Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
>Setelah selesai engkau menciumku mesra

>Sekarang engkau telah dewasa.......
>Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...
>Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?
>Menurutmu, mungkin Aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
>Atau, menurutmu Aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.....

>Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
>Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pengisi setormu
>Kadang kala Aku dijadikan mas kahwin agar engkau dianggap bertaqwa
>Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan

>Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian
>Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan
>Dulu...pagi-pagi... surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman
>Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....

>Sekarang.. seawal pagi sambil minum kopi..
>engkau baca surat khabar dahulu
>Waktu lapang.. engkau membaca buku karangan manusia
>Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla
>Engkau abaikan dan engkau lupakan...
>Waktu berangkat kerja pun engkau lupa membaca pembuka surah-surahku (Bismillah)

>Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi
>Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
>Sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stesyen radio kesukaanmu Mengasyikkan.
>Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
>Di komputermu pun kau putar muzik kegemaranmu
>Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.....
>E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
>Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
>Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku

> Bila malam tiba.. engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV
>Menonton siaran televisyen
>Di depan komputer berjam-jam engkau sanggup duduk
>Hanya sekadar membaca berita murahan dan gambar sampah

>Waktu pun cepat berlalu...
>Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
>Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama
>Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
>Itupun hanya beberapa lembar dariku
>Dengan suara dan lafaz yang tidak semerdu dulu
>Engkau pun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
>Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

>Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
>Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
>Apakah TV, radio, hiburan atau komputer dapat menolong kamu?
>Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
>Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

>Sekarang engkau begitu enak membuang waktumu...
>Setiap saat berlalu...
>Dan akhirnya.. kubur yang setia menunggu mu...
>Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu
>Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
>Di kuburmu nanti....
>Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan
>Yang akan membantu engkau membela diri
>Dalam perjalanan ke alam akhirat
>Dan Akulah "Al-Qur'an", kitab sucimu
>Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu

>Peganglah Aku kembali.. bacalah aku kembali setiap hari
>Kerana ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci
>Yang berasal dari Allah Azzawajalla
>Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
>Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu

>Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu....
>Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu
>Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu
>Sentuhilah Aku kembali...
>Baca dan pelajari lagi Aku....
>Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat

>Seperti dulu.... waktu engkau masih kecil
>Di surau kecil kampungmu yang damai
>Jangan Aku engkau biarkan sendiri...
>Dalam bisu dan sepi...

>********************************
>Maha Suci Allah, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

>Semoga bermanfaat.

>*********************************

>Tolong anda kirimkan artikel ini kepada sesama muslim,

>baik keluarga, sahabat dan siapapun yang anda kenal

>atau silakan cetak untuk bacaan keluarga di rumah.

>Terima kasih

>Wa Billahit-taufiq wal-hidayah

>Wassalamualaikum wr.wb

>"Utamakan SELAMAT dan SIHAT untuk duniamu,

>Utamakan SOLAT dan ZAKAT untuk akhiratmu"

Pengikut

Template by : kendhin x-template.blogspot.com